Przepisy/ Zdrowe nawyki

Jakie płatki do mleka – szybki przegląd różnych wariantów

W dzisiejszym artykule chcę podpowiedzieć, jakie płatki warto jeść z mlekiem zamiast paczkowanych, ociekających cukrem płatków ze sklepu.  Niewiedza w tym obszarze może nas sporo kosztować – nie tylko naszych pieniędzy, ale przede wszystkim naszego zdrowia. Będzie mowa o słodkich kulkach, płatkach owsianych i kukurydzianych, a wreszcie o płatkach jaglanych czy gryczanych. Na koniec będzie lista najlepszych praktyk zakupowych jeśli chodzi o płatki.

 

 

 

  1. Słodkie kulki – słodka trucizna

 

  • Producenci płatków na każdym kroku podsuwają nam szybkie, smaczne i ładne rozwiązania – kolorowe kulki, płatki w kształcie zwierzątek – co kto lubi – te rzeczy może są słodkie i smaczne, ale przy okazji powoli zatruwają organizm, podobnie jak to robią inne przetworzone produkty ociekające cukrem i sztucznymi substancjami;
  • Niestety takie płatki nie są zdrowe – nie dość, że są mocno przetworzone i nie przypominają oryginału (czyli „płatków ze zboża”), to jeszcze zawierają cukier (lub co gorsza syrop glukozo-fruktozowy) i inne sztuczne dodatki – przy okazji polecam bardzo ciekawy artykuł na temat takich płatków
  • Uczenie dziecka jedzenia takich płatków jest ogromnym błędem – dziecko, które zyska nawyk jedzenia takich płatków do porannego mleczka, trudno potem będzie przekonać do zjedzenia prawdziwych płatków, a my będziemy pielęgnować w nim niezdrowy nawyk

 

  1. Alternatywa – płatki kukurydziane

  • Płatki kukurydziane są już nieco lepszą alternatywą – oczywiście pod warunkiem, że będą to „zwykłe” płatki, bez dodatku cukru czy sztucznego miodu
  • Jeśli zatem decydujemy się na zakup płatków kukurydzianych, to najlepiej je kupić na wagę (często można je spotkać na targu) i upewnić się, że nie są słodzone
  • Pamiętajmy, że kupując płatki sklepowe (dosłodzone, czy z innymi dodatkami), nie dość, że przepłacamy, to jeszcze słono za nie płacimy własnym zdrowiem
  • Kilogram zwykłych płatków na targu kosztuje ok 6 zł, a te same (a nawet gorsze w składzie) płatki w sklepie kosztują nawet kilkukrotnie więcej; co więcej mogą być nie tak świeże jak te kupione na wagę

 

  • Dodam, że czasami kupujemy odrobinę zwykłych płatków kukurydzianych na targu
    • czasami dorzucamy je jako dodatek smakowy do mleka z ugotowanymi płatkami
    • świetnie też sprawdzają się, gdy nagle zapragniemy coś pochrupać (chociaż nie polecam robić tego zbyt często, dużo lepszym rozwiązaniem jest chrupanie orzeszków, owoców suszonych, czy surowej marchwi:)

 

  • Długo się zastanawiałam, jak powstają takie płatki – zapytałam pana google i mam odpowiedź:
    • okazuje się, że najpierw gotuje się ziarna kukurydzy, potem mieli je na papkę i przepuszcza przez walec, a potem opieka
    • sami widzicie, że produkt końcowy ma niewiele wspólnego z początkowym ziarnem, a proces obróbki może niszczyć to, co było w kukurydzy na początku – jeśli cokolwiek było, bo jak wiadomo kukurydza jest jedną z najchętniej modyfikowanych genetycznie upraw!

 

  1. A może płatki owsiane?

 

  • Płatki owsiane są dobrą i zdrową alternatywą dla typowych płatków – są robione z ziaren owsa, zawierają cenny błonnik, który pomaga nam w trawieniu, a poza tym są źródłem białka, węglowodanów czy witamin
  • Osoby uczulone na gluten muszą jednak na nie uważać – teoretycznie owies nie zawiera glutenu (w przeciwieństwie do pszenicy, żyta czy jęczmienia), ale może być nim zanieczyszczony
  • Takie płatki można jeść nie tylko z mlekiem, ale również można je gotować na wodzie z dodatkiem chociażby owoców (świeżych lub suszonych)
  • Płatki owsiane można spożywać nie tylko z mlekiem, ale np. dodawać do jogurtu czy kefiru
  • Jakie płatki owsiane wybrać – najlepiej te zwykłe, ew. górskie, a najmniej polecam te błyskawiczne – każde kolejne są coraz bardziej przetworzone, a przez to zawierają mniej cennych składników

 

JAK GOTOWAĆ PŁATKI OWSIANE:

Jeśli chcemy ugotować płatki owsiane z mlekiem, to polecam najpierw nieco podgrzać mleko, a po jakimś czasie dodać płatki i dalej wszystko gotować – płatków wystarczy dodać niewiele, kilka łyżek, bo po niedługim czasie szybko zaczną chłonąć mleko i pęcznieć

Rozumiem tych, którzy chcą zrobić szybko śniadanie, ale polecam po prostu od razu nastawić płatki po przebudzeniu i tylko ich doglądać zajmując się innymi porannymi rytuałami – po 10-15 minut płatki będą na nas czekać:)

 

 

  1. Płatki jaglane, płatki gryczane – nowe możliwości

 

  • Kto nie spróbował jeszcze zrobić mleka (czy jogurtu) z płatkami jaglanymi, ten nie wie, co traci – płatki jaglane robi się błyskawicznie i smakują naprawdę wybornie (można je podawać ze świeżymi owocami, suszonymi lub z łyżeczką prawdziwego miodu), a do tego są bardzo zdrowe, podobnie jak kasza jaglana
  • Kilka tygodni temu po raz pierwszy wypróbowałam płatków gryczanych i… zakochałam się w ich smaku – zdecydowanie je polecam (jako pochodna kaszy gryczanej są również bardzo zdrowe i co ważne, wolne od glutenu)

 

 

Podsumowując:

  • Warto spożywać zwykłe płatki (owsiane, jaglane, gryczane, czy kukurydziane) – bez dodatków cukru czy innych sztucznych substancji

  • Najgorszym rozwiązaniem są płatki sklepowe (zwłaszcza te kolorowe i słodkie)

  • Warto kupować płatki na wagę ze sprawdzonego źródła! (np. na targu) – są świeższe, zdrowsze i zwyczajnie tańsze niż ich sklepowy odpowiednik

  • Warto eksperymentować i nie ograniczać się płatków które znamy, zwłaszcza jeśli nie są to te najzdrowsze płatki

  • Możemy uatrakcyjnić smak i wygląd zwykłych płatków dodając do nich świeże (teraz jabłko czy gruszkę, ale latem mamy całą paletę barw i smaków) lub suszone owoce (rodzynki, żurawina, daktyle, czy figi), a nawet nasiona (sezam, słonecznik, dynia) czy orzechy (np. nasze polskie orzechy włoskie:)

  • Zawsze można delikatnie posłodzić płatki naturalnym miodem (nie należy go dodawać jednak do bardzo gorącego mleka lub wrzątku)

  • Pamiętajmy, że niekoniecznie trzeba jeść płatki z mlekiem – można je gotować na wodzie, albo serwować „na surowo” z jogurtem czy kefirem

 

I już zupełnie na koniec – pamiętajmy, że płatki nie są jedynym możliwym rozwiązaniem, jeśli chcemy zjeść ciepłe śniadanie.

Można po prostu zjeść ugotowaną kaszę jaglaną czy gryczaną – zarówno w wersji na słodko (jak np. tutaj) czy na słono – z pasztetem wegetariańskim, czy ugotowanym jajkiem na miękko (pamiętajmy wtedy koniecznie o dodaniu odpowiedniej porcji warzyw:)

 

A jakie są Wasze ulubione płatki?

 

PS Pamiętajcie o tym, że potrafimy czytać. Czytajcie zatem koniecznie etykiety!:)

Jeśli coś ma podejrzanie długi skład, który co więcej dziwnie brzmi, to omijajcie taki produkt z daleka!

 

 

 

 

 

 

Posty, które mogą Cię zainteresować

1 komentarz

  • Odpowiedz
    BestRodolfo
    8 sierpnia 2019 at 18:45

    I have noticed you don’t monetize patrycjawratny.pl, don’t waste your traffic, you
    can earn additional cash every month with new monetization method.
    This is the best adsense alternative for any type of website (they approve all sites),
    for more details simply search in gooogle: murgrabia’s tools

  • Napisz komenatrz